Przekroczono maksymalną liczbę nieudanych logowań
Do zalogowania się wymagane jest dodatkowo wpisanie kodu z obrazka - zobacz wyjaśnienie.

Nakarmiony umysł – jak jedzenie wpływa na nasze emocje i zdolność nauki

Zdrowie i edukacja są ze sobą ściśle związane – ta kwestia nie budzi już wątpliwości. Pojawia się coraz więcej badań, które dowodzą, że prawidłowe odżywianie nie tylko sprzyja dobrej dyspozycji do nauki i pracy, ale ma też wpływ na poprawę stanu psychicznego dzieci. 

Zdrowe emocje


Według badań szwedzkich naukowców  opublikowanych w „BMC Public Health” dzieci, które zdrowo się odżywiają (niezależnie od wagi), mają mniej problemów emocjonalnych oraz lepiej odnajdują się w towarzystwie rówieśników. Zdrowe nawyki żywieniowe wiążą się z większym poczuciem własnej wartości oraz mniejszą liczbą problemów w relacjach z rówieśnikami, takich jak posiadanie niewielkiej liczby przyjaciół lub bycie zastraszanym.

Badacze z Uniwersytetu w Goeteborgu przeprowadzili badania wśród 7675 dzieci z ośmiu europejskich krajów: Belgii, Cypru, Estonii, Niemiec, Węgier, Włoch, Hiszpanii i Szwecji. Okazało się, że dzieci przestrzegające zdrowej diety na początku nauki miały lepszą samooceną i mniejsze problemy emocjonalne. Po dwóch latach wyżej oceniano też ich relacje z rówieśnikami. Istotne jest, że na tę zależność nie miał wpływu status społeczno-ekonomiczny rodziców oraz waga dziecka.

Autorzy badania za zdrowe odżywianie przyjęli ograniczenie przyjmowania cukru w tłuszczu oraz spożywanie warzyw i owoców, a także ryb i produktów pełnoziarnistych. Zauważyli również zależności pomiędzy jedzeniem pewnych grup produktów a zachowaniem dzieci. Spożycie ryb, cukrów i tłuszczów zgodnie z wytycznymi wiązało się z lepszą samooceną i brakiem problemów emocjonalnych, a odpowiednia ilość owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych wpłynęła na brak problemów z rówieśnikami.

grafika_artykul_zywienie2.jpg

Koncentracja na żywieniu


Zdrowe odżywianie wpływa także na zdolność uczenia się. Większość uczniów przebywa w szkole przynajmniej 5–6 godzin. Mając to na uwadze, pamiętajmy, że dziecko powinno wyjść z domu po zjedzeniu śniadania. Podczas pobytu w szkole wskazane jest, aby zjadło przynajmniej jeden posiłek. Zaniedbanie kwestii żywienia ma niekorzystny wpływ na naukę:

  • zmniejsza się zdolność koncentracji uwagi,
  • spada aktywność na lekcjach, 
  • pogarsza się nastrój i samopoczucie, 
  • mogą występować bóle brzucha, głowy, uczucie osłabienia, 
  • powstają lub nasilają nieprzyjemne stany emocjonalne, np. rozdrażnienie czy pobudzenie, co może być przyczyną konfliktów z rówieśnikami,
  • zwiększa się ryzyko urazu – przez mniejszą koncentrację uwagi i wydłużony czas reakcji.

W związku z tym jeżeli chcemy, aby nasze dziecko podczas nauki w stu procentach wykorzystało swoje predyspozycje i umiejętności, pamiętajmy o prawidłowym, zdrowym i regularnym żywieniu.

Edukacja żywieniowa


Nie tylko rodzice mają wpływ na wpojenie dzieciom nawyku zdrowego odżywiania. Ważnym elementem tej układanki jest także szkoła, której zadaniem jest kształtowanie prawidłowych postaw u swoich podopiecznych. Dzieci w szkole uczą się, bawią, nawiązują relacje z rówieśnikami, ale także spożywają posiłki. Warto zatem zainteresować się, jakie możliwości w tej kwestii daje placówka, do której uczęszcza nasze dziecko. Oprócz śniadań zabranych z domu uczeń może skorzystać z zasobów sklepiku szkolnego lub posiłków oferowanych w stołówce. Ważne jest, aby w sklepiku szkolnym lub automacie dostępne były zdrowe produkty, a nie „śmieciowe” jedzenie, po które dzieci niestety chętnie sięgają. Szkolna stołówka powinna realizować zadania edukacji żywieniowej i podawać uczniom pełnowartościowe posiłki. Warto zwrócić też uwagę na szkolne uroczystości – nie pozwólmy, aby ich stałym elementem były słodkie, gazowane napoje, chipsy i słodycze.

Zdrowy przykład


Jak pokazują badania, nie tylko regularne, ale przede wszystkim zdrowe i zbilansowane posiłki wpływają na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Nie zapominajmy o tym, chcąc zapewnić dziecku najlepszy start w przyszłość. A najlepiej zacząć od siebie! W końcu w zdrowym ciele, zdrowy duch. Bądźmy dla naszych dzieci najlepszym przykładem.


Opracowanie własne.


  • www.biomedcentral.com  ( https://www.biomedcentral.com/about/press-centre/science-press-releases/14-12-17)
  • www.pap.pl (http://www.pap.pl/aktualnosci/nauka/news,1211754,zdrowo-odzywione-dziecko-jest-szczesliwsze.html)
  • www.dietetycy.org.pl  (https://dietetycy.org.pl/zdrowy-sposob-odzywiania-sie-wplywa-samopoczucie-dzieci/)
  • K. Stępniak, Polityka szkoły w zakresie zdrowego odżywiania, „TRENDY internetowe czasopismo edukacyjne”, s. 34-37 (http://www.bc.ore.edu.pl/Content/415/Trendy_nr1_2013_St%C4%99pniak.pdf)





x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.